یک پژوهشگر عاشورایی مطرح کرد؛

 آیا باید از سوگ عاشورا و کربلا برای کودکان‌مان بگویم؟/ کربلا کلاس درس تربیت عاطفی است

سنگری گفت: کربلا کلاس درس تربیت عاطفی است؛ وقتی ما در واقعه کربلا برای یک کودک گریه می‌کنیم، دیگر ظلمی به هیچ کودکی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۶۷۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳ - 06July 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیین آغاز فعالیت‌های حسینی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رونمایی از کتاب «گل کم تحمل است» عصر امروز (شنبه) با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمدرضا سنگری پژوهشگر آیینی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.  

 آیا باید از سوگ عاشورا و کربلا برای کودکان‌مان بگویم؟/ کربلا کلاس درس تربیت عاطفی است

در ابتدا، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون در سخنانی اظهار داشت: امسال برای دومین سال متوالی ستاد اربعین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته است. سال گذشته اولین سال این ستاد در کانون فعالیت‌هایی را هدف‌مند برگزار کردیم و امسال دومین سالی است که تلاش داریم این رویکرد را هدف‌مند دنبال کنیم.

وی به فعالیت‌های متعدد نهاد‌ها و مواکب فرهنگی در ایام اربعین حسینی پرداخت و افزود:  سال گذشته بیش از ۳۰۰ مجموعه و دستگاه فرهنگی در اربعین فعالیت داشتند و امسال تلاش داریم در بخش محتوایی بستری هموار کنیم و امیدواریم با هم‌افزایی بتوانیم محتوای‌های لازم را در زمینه شعر، داستان، سرود، ترانه، قصه‌گویی، تئاتر و نمایش را آماده کنیم.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با تاکید براینکه بحث تولید محتوا برای ما مهم است و امسال تمرکز ویژه‌ای در این زمینه خواهیم داشت، گفت: کانون با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارد در این زمینه می‌تواند فعالیت ویژه‌ای داشته باشد و نوجوان‌ها را به‌سمت کنشگری سوق دهد.  

معدنی از برگزاری دومین گردهمایی کودکان عاشورایی در روز سوم محرم خبر داد و افزود: مخاطب‌محوری و نوجوان محوری سیاست دوره جدید فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

در ادامه، پوستر دومین گردهمایی کودکان عاشورایی با شعار «با یاد حسین تابستونتو بساز» رونمایی شد. سپس، جواد محقق، مریم اعلایی، شهبازی، پیوند فرهادی در این جلسه به شعرخوانی با موضوع محرم پرداختند.  

در بخش دیگر این نشست، محمدرضا سنگری پژوهشگر عاشورایی به طرح ناگفته‌ها و نادیده‌های عاشورایی پرداخت و گفت: اگر از ما خواسته‌اند حسین (ع) را مصباح و سفینه ببینیم، ما این را در کجای سروده‌هایمان باید جستجو کنیم؟ ما هرکدام تاریکی‌هایی داریم که با بینش، منش و کنش؛ این تاریکی‌های سه‌گانه با مدد حسین (ع) می‌تواند زدوده شوند.  

وی به ۹ اصلی که امام حسین (ع) آنها را اساسی‌ترین درس برای زندگی انسان دانسته پرداخت و تاکید کرد: ما امروز در جامعه با ۱۶ بحران برای نسل جوان روبرو هستیم؛ ما با حسین (ع) چطور می‌توانیم از این بحران‌ها عبور کنیم. عبور از این بحران‌ها با درنگ‌ها و مطالعات صورت می‌گیرد.  

این پژوهشگر عاشورایی با بیان اینکه بسیاری از ما حسین (ع) را نخوانده‌ام، افزود: مبادا حسین (ع) را فقط در بُعد تراژیک آن خلاصه کنیم بلکه باید ابعاد چهارگانه کربلا یعنی بُعد نگاه عارفانه، بُعد حماسی، بُعد پیام‌ها و درس‌ها و عبرت‌های کربلا را برجسته کنیم.  

سنگری با طرح این سوال که آیا باید از سوگ عاشورا و کربلا برای کودکان‌مان بگویم، گفت: خیلی‌ها متوجه نیستند که جنس این غم فرق می‌کند؛ نکته مهم و دقیق دیگر آن است که کربلا کلاس درس تربیت عاطفی است. وقتی ما در کربلا برای یک کودک گریه می‌کنیم، دیگری ظلم به کودک نمی‌کنیم و این درس‌هایی است که کلاس درس تربیت عاطفی است.  

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار